דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המעוף להשקיע במעוף 

מאת    [ 17/02/2011 ]

מילים במאמר: 606   [ נצפה 3081 פעמים ]

המעוף להשקיע במעוף

 

רבים נוהגים להגיד את המילה מעוף ביומ-יום ואף סוחרים במניות המעוף או באופציות מעוף אך לא כולם יודעים למה הכוונה. המילה מעו"ף הינה ראשי תיבות של מכשירים עתידיים ופיננסים. מעוף הינה מילה נרדפת לתל-אביב 25, קרי 25 המניות המובילות בישראל.

כיצד נקבע שוק המעוף(הקרוי גם  שוק מדד ת"א 25) -

שוק מעוף הינו  שוק של כלים פיננסים ונגזרים(אופציות)  הנסחרים בבורסה בניירות ערך בתל אביב. מדד זה הינו מדד הדגל של הבורסה לניירות ערך ומורכב מן השינוי במחיריהן של 25 המניות עם שווי השוק הגבוה ביותר הנסחרות בה. משקל כל מניה במדד נקבע ע"פ שווי ההחזקות הציבור בה. ביום השקתיו של המדד ב-1992 נקבע כי ערכו של נכס הבסיס יעמוד על 100 נקודות. ערך המדד בנקודות נקבע ביחס לערך הראשוני של 100 נקודות.

הרכב מדד המעוף וחישובו

כמובן שמדובר ב-25 מניות. כיום המשקל המירבי של מניה הינו 10%%. מניות כמו טבע וכיל נהנים ממשקל מירבי. כל שאר המניות במעוף הינו יחסי ביחס למניות המובלות.משקלן היחסי של המניות במדד מתעדכן מדי יום על פי שווי השוק שלהן בטרם פתיחת יום המסחר. הרשות לניירות ערך מעדכנת את המדד פעמיים בשנה באופן סדיר. במקרים חריגים  של התמזגות שתי חברות השייכות למדד או במידה וחברה חדשה שנכנסה למסחר בבורסה עולה על המסלול המהיר  (כניסה למעוף תוך שבועיים מהנפקתה עקב עמידה בתנאי הכניסה) יבוצע שינוי במדד באופן חריג. דוגמא טובה למנייה שעם הנפקתה נכנסה למדד המעוף לאלתר הינה קבוצת עזריאלי. כמו כן, הרשות לניירות רשאית להסיר חברה מסויימת מן המעוף עקב שינויים חריגים בשווי השוק של חברה מסויימת. במקרה כזה ייתכן שתהיינה 24 חברות בלבד לתקופה קצרה.

מדוע להשקיע במדד המעוף ?

על פניו נראה כי השקעה באפיק עם סיכונים גבוה כמו מניות בודדות עשויים להניב תשואות גבוהות מהשקעה במעוף. אם נבחן את התשואות של חלק גדול מן המניות הבודדות לעומת השקעה סולידית יותר במעוף  ניווכח כי בניגוד לדעות הרווחות דווקא ההשקעה הסולידית יותר מניבה תשואה טובה יותר לאורך שנים.

לשם המחשה ניקח לדוגמא  את מניית טבע . בעשור האחרון טבע השיגה תשואה מרשימה של 44%. לעומת זאת מדד המעוף נסק כמעט פי 3. לעומת תחיל המסחר בו ב-1992 המדד המריא יותר מפי 12. לכן זוהי טעות נפוצה לחשוב כי באופן גורף השקעה במניה בודדת יביא בהכרח לתשואה גבוהה יותר מאשר השקעה במדד ת"א 25 או כל מדד אחר.

כיצד להשקיע במעוף בפועל

בשנת 2010 נסחרו בבורסה 16 תעודות סל שהתבססו על מדד ת"א 25, כאשר חלקן עקבו אחר המדד במישרין, חלקן תעודות "בחסר" שביקשו להציג תשואה הפוכה לתשואת המדד, וחלקן תעודות ממונפות (משני הכיוונים) שהציעו חשיפה של למעלה מ-100% לעלייה או ירידה במדד. תעודות סל אלה מרכזות עניין רב ומחזורי המסחר בהם הם מהגדולים בבורסה.כמו כן נסחרים בבורסה אופציות וחוזים עתידיים על המדד במגוון מחירים. נגזרים אלה הם המכשיר הפיננסי בעל הסחירות הגבוהה ביותר בבורסה.

לסיכום: למי שיש מעוף להשקיע במעוף יעוף.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב